Kool kool kina

22. februar - 7.marts + 20.-23. marts

SPILLEPERIODE
22.februar – 7. marts
+ 20.-23. marts 2023

Tidspunkt
Hverdage 19.30
Lørdage 16.30

Varighed
Ca. 90 minutter

Spillested
Teater Katapult

Priser inkl. gebyr

Standard 190,-
Seniorer (65+) 140,-
Studerende 95,-
Unge u. 25 år 75,-
Årskortholdere 0,-

Paranoia, overvågning, civil ulydighed, invasion og kærlighed

”Mark Zuckerberg har giftet sig med en kineser. Kina ejer Spotify! Kina ejer praktisk talt General Motors. Snapchat. Hilton-hotellerne. Motorola. De køber os fandeme!”

Historieprofessoren og Kina-fetichisten Oskar (spillet af Jens Albinus) er deprimeret. Vesten har i professorens øjne dræbt sig selv og udskammet de solidariske idealer – Kina er det eneste idealistiske samfund tilbage i verden, der kan redde Vesten fra forbrugerisme og smags-designede algoritmer, forekommer det ham!

Oskar bliver afskediget fra sit job på grund af hans Kina-elskende holdninger, som han udbreder på sin blog, “Kool Kool Kina”.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐“‘Kool Kool Kina’ griber ned i noget større end verdenskrig og klodens undergang. Den fortæller dig historien om at miste sine idealer og kæmpe for at være i verden alligevel.” – Kulturnyt

En ung dynamisk, kvindelig kunstmuseumsdirektør, Sandra, ansætter ham i et skånejob som vagt på museet. Her møder han den iltre, cyber-punkede kinesisk/danske multikunstner Ai. Hun er sindssygt optaget af frihed og sin multimedieinstallation INVASION om Kinas nye internationale dominans … men er Ai virkelig? Er Sandra?

I KOOL KOOL KINA vil man nemt komme i tvivl om, hvorvidt man er med Jens Albinus’ Oskar på museet, på natklubben China by Night og på hotelværelse … eller om det hele er en del af en ego-baseret Oskar-verden?

Oskar i krise, depression og forvandling

Vi møder Oskar på en spektakulær deroute i en både indre og ydre virkelighed. Vi lever alle i en kriseramt verden. Vi bliver presset af sanseindtryk og støj og mennesker, der vil os noget hele tiden. Gennem skærme og meninger. En støj, der trænger ind i vores værdisæt. Ind i, hvordan vi er som mennesker. Det er svært at navigere i …

For er der nogle, der vil sælge mig noget? Er det nogle, der mener noget? Er det mig, der mener noget? KOOL KOOL KINA stiller spørgsmål om det overload, vi bliver præsenteret for i vores dagligdag. Oskars deroute giver indblik i alt det, vores nutidige verden er og ikke er.

“Kool Kool Kina har rusket op i mig – både filosofisk, medmenneskeligt og politisk.” – Den 4. Væg

⭐⭐⭐⭐⭐ ”Albinus i elegant topform.” – Iscene

⭐⭐⭐⭐⭐ Jens Albinus fremstiller Oscar helt igennem mesterligt. Der skal et sublimt skuespiltalent til at orkestrere en rolle som Oscar.” – Århus Stiftstidende

👑👑👑👑👑 ”Fremragende skuespilpræstationer af både Jens Albinus og Sofia Mileva Cukic – samt et kunstnerisk løft af Linh Tuyet Le.” – Kulturkongen

⭐⭐⭐⭐⭐ ”Jens Albinus er intet mindre end formidabel i rollen som Oskar.” – mortenbuckhoj.dk

Med ”Kool Kool Kina” leverer Teater Katapult en egenproduktion, som talentfyldt på alle parametre viser store scenekunstneriske muskler.

Århus Stiftstidende

Kool Kool Kina er en tankepirrende, underholdende og nuanceret dialog mellem generationer, styreformer og ideologier – eller manglen på samme.

Iscene

Både Jens Albinus, Sofia Mileva Čukić og Linh Tuyet Le markerer sig med pragt på scenen. Hver især har en fuldkommen unik indlevelse, der absolut kan mærkes fra publikumssæderne.

Ungt Teaterblod

Jens Albinus er eminent som den fallerede historieprofessor Oscar. Han er artikuleret, vild, patetisk, problematisk, komisk og sårbar.

Kulturkongen

Teksten har mange kvaliteter, og især Jens Albinus synes at udnytte alle dens muligheder. Hans sarkastiske trods overfor de unge chefer, hans insisterende facon overfor datteren, og ikke mindst den måde han lader Oskar krakelere på, hvor han nærmest fysisk krymper for øjnene af os, er ganske enkelt fremragende.

mortenbuckhoj.dk

Forestillingen er en smuk kunstnerisk kritik af den nye, dominerende og imperialistiske kinesiske ideologi og dens totale kontrol og påvirkning af mennesker både inden for, men også udenfor Kina. Heldigvis går Vesten ikke fri.

Delfinen

Aleska Okanovic har skrevet et værk, der er ultra relevant for verden i dette nu, og hele holdet formår at iscenesætte det, så teksten virkelig får indvirkning på mig. Forestillingen er klart ikke for de sarte eller de blufærdige, men en stærk anbefaling til dem, der gerne vil udfordres på et dybere plan. De spørgsmål, Oskar sætter frem i lyset, kommer til at leve i mig mange dage efter. Det er ikke en oplevelse, jeg slipper lige med det samme.

Den 4. Væg

Kommunismens Kina eller Vestens demokrati?

”Mens vi står her på et fint dansk museum og hører på Ai og hendes skrækscenarier, er Kina i færd med at hælde et afsindigt beløb i bioteknologi, i kunstig intelligens og i robotteknologi, der i løbet af ganske kort tid, vil give Kina titlen som verdens førende økonomi, og så er Kina endelig færdige med at være en skide vasalstat, som vesten udnytter lissom vi udnytter Afrika, for her er et land, der kender værdien af SIM-kort, og af chips, og af overvågningskameraer!”

KOOL KOOL KINA er en musikalsk og visuel forestilling om paranoia, overvågning, civil ulydighed, invasion og kærlighed, der gennem en personlig fortælling reflekterer over menneskets frihed eller mangel på samme i to vidt forskellige systemer.

Oskar er på en opdagelsesrejse – med Kina som metafor for det, der sker både inden i ham og i verden generelt – hvor han langsomt indser, hvad Kina er, hvad Kina IKKE er, og hvem han selv er.

Oskar møder i sin nedadgående spiral modspil fra kvinderne i sit liv, specielt Sandra, der kæmper imod hans Kina-elskende holdninger:

”Ja, det lyder måske banalt i dine storpolitiske ører, men børn er praktisk talt blevet forbudt at spille computer i Kina samtidig med at de går i verdens mest krævende skole og de får stress, depression og angst og til sidst kaster de sig ud foran et tog!”

Af og med

Teater Katapults egenproduktion
KOOL KOOL KINA

Dramatiker
ALEKSA OKANOVIC

Instruktør
SIMON BOBERG

Medvirkende
JENS ALBINUS
SOFIA MILEVA ČUKIĆ
LINH TUYET LE

Scenograf/videodesign
SIGNE KROGH

Lyddesign
MARCUS A. HJELMBORG
ASGER ELLEGAARD BRUUN

Lysdesign
JENS HANSEN

Kostumedesign
ÅSA GJERSTAD

Tekstdramaturg
KAIA FRANSISKA FROSTMANN LUNDENES

Idé
ALEKSA OKANOVIC
TORBEN DAHL

Fotograf
RASMUS WANG KAA / BLUE ROOM PRODUCTION

Grafik
HEYDAY

Med støtte af
STATENS KUNSTFOND
AARHUS KOMMUNES KULTURUDVIKLINGSPULJE
AARHUS STIFTSTIDENDES FOND