Har spillet

Anna walk with me

SPILLEPERIODE
Ur-premiere 4. marts 2020
Spillested
Teater Katapult

Har du tænkt på, hvad der sker, når vi dør? ANNA, WALK WITH ME er sæsonens egenproduktion fra Teater Katapult – i co-produktion med Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret.

Forestillingen forsøger at tage et skridt direkte ind i døden, åbne den op og gøre den lige så levende for publikum, som de mennesker, der har oplevet nærdøden. Døden er ét at de sidste tabuer, vi har tilbage i det moderne samfund. Ikke mindst i Danmark.

I ANNA, WALK WITH ME forandres retsmedicineren Annas (skuespiller Anna Ur Konoy) liv drastisk efter et dramatisk trafik-uheld. Hendes liv passerer revy i netop det splitsekund, hvor uheldet er på sit højeste. Og mens lægerne kæmper for hendes liv på operationsbordet, kommer publikum med hende på en rejse ind i døden. Eller er det nærdøden?

I den tid, Anna ligger i koma, samles og forstærkes hendes kolleger og families opmærksomhed på hende. Annas datter kalder desperat på sin mor og beder hende om at komme tilbage … bliver livet i samklang med døden måske pludselig mere magisk?

Frygt for døden har de fleste af os. Vi undgår gerne spørgsmål om den. Frygten for døden skyldes det ukendte. Dødsangst er mere irrationel og kan være et stort problem for den enkelte, der risikerer at blive så hæmmet af sin angst, at livet ikke kan leves.

Måske er vores dødsfrygt langt mere styrende for vores liv, end vi tror?

Nærdød dræber dødsangst

Folk, som dør kortvarigt og kommer tilbage til livet igen, beskriver alle den samme type af oplevelse: At den verden, som de oplevede, mens de var døde, var mindst lige så virkelig som den fysiske virkelighed. De forlader deres krop, og de fleste oplever både, at vi mennesker er forbundet, og at man ændrer sig drastisk efter en nærdødsoplevelse … og at man nu ikke længere er bange for at dø!

I ANNA, WALK WITH ME oplever hovedpersonen Anna – og vi med hende – døden indefra. Omdrejningspunktet for fortællingen er nærdødsoplevelsen. Hallucinationer eller vrangforestillinger kaldes de ofte, men hvor uvirkelige er de egentlig? Videnskaben kan kun dårligt forklare dem, men mange oplever de samme ting i situationen.

Fortællingen er om Anna og hendes dramatiske møder med først nærdøden og så det svære valg om at blive i døden eller vende tilbage til livet. Vi ser hele hendes liv i spændet mellem fødsel, død og … efterliv. Vi hører om hendes relationer til sit barn, sin far og de mænd, hun har kendt.

Naturinspireret, elektronisk musik, syngeskåle og intuitiv sang kombineret med spektakulære animationer og dukker skaber et helt særligt univers at tage på rejse i med ANNA, WALK WITH ME.

To dramatikere, danske Julie Petrine Glargaard og britiske Nina Berry, er af Teater Katapult sat stævne og har skrevet hver deres del af historien om Anna.

Det fede ved forestillingen er dukkerne, musikken, Julie Ben Semmanes blide sang og syngeskåle, Anna Ur Konoys skuespil, lyset. Alt er præcist som et klokkeværk. Vi er inde i guds bornholmer-ur. Alt fungerer perfekt

Kulturnyt.net

Anna Ur Konoy har en stemme, hvis følelsesfylde og klare strejf af sårbarhed, er perfekt til rollen" • "Som styrke har forestillingen betagende dukker, hvis liv og udtryk, man uvægerligt bliver opslugt af. Også fordi de spiller flot sammen med musikken, sangene og den skiftende lyssætning.

Aarhus Stiftstidende

Anna, Walk With Me på Teater Katapult leverer levende skuespil, skønne dukker og stemningsskabende billeder og musikbaggrund." • "Anna, Walk With Me skubber venligt og insisterende til os alle med en reminder om ikke at jage gennem livet – og den gør det i et stemningsfuldt univers til lyden af tibetanske syngeskåle.

ISCENE

Julie Petrine Glargaard & Nina Berry har I ”Anna, walk with me” skabt et meget smukt og vedkommende budskab om døden – og især livet – og stykket kan varmt anbefales

Kulturleben

Vendepunktet i Annas liv bliver bilulykken og den nærdødsoplevelse, hun har - og som vi andre følger med i. Åndeløse, vil jeg påstå, for ikke en lyd var at høre i den tætpakkede sal under hele forestillingen." • "Scenografien var smuk: enkle, floromvundne rum, intens brug af lyseffekter, fremmedartet, stemningsskabende musik.

Kulturkongen, Janne Hejgaard

En tankevækkende, musikalsk forestilling om liv og død og limbo derimellem. En smuk iscenesættelse

Dagbladet Information

Af og med

Egenproduktion af
Teater Katapult i co-produktion med Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret

Idé
Julie Ben Semmane

Koncept
Julie Ben Semmane & Torben Dahl

Manuskript
Julie Petrine Glargaard & Nina Berry (UK)

Skuespiller 
Anna Ur Konoy

Performere
Julie Ben Semmane (sang/musik), Rolf Søborg Hansen (dukker)

Iscenesættelse
Petra Berg

Scenografi, dukker og kostumer
Rolf Søborg Hansen

Komponister og lyd-designere
AYO & Julie Ben Semmane

Lyddesign
Marcus Aurelius Hjelmborg

Lysdesign
Kasper Daugberg og Anders Kjems

Dramaturg
Lise Sofie Houe

Foto
Gísli Dúa Hjörleifsson

Oversættelse
Elias Blicher

Støttet af 
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje