Mere end tusind mennesker ser med den 10. maj 2016 klokken 16:29, da 19årige Océane springer ud foran et tog og live-streamer sit selvmord. 

★★★★★ ”Et respektindgydende pletskud med internationalt snit.”
- Sceneblog.dk

Inden, hun hopper, har Océane meget på hjerte. Hun beskriver ensomhed og afmagt i et nøgternt og brutalt sprog, som kun en 18-årig pige er i stand til. Live-transmissionen slutter, da en ambulancefører tager telefonen op fra sporet og trykker på sluk. Océane er død.

Næse næsten som Taylor Swift
Océane bor i en forstad til Paris i en etværelses lejlighed med tulipaner i vindueskarmene. Hun arbejder på et plejehjem 20 timer om ugen. Hun har over 3000 følgere på Instagram og mestrer kunsten at lægge skygger på sin næse, der får hende til at ligne Taylor Swift lidt. For i forstaden vil alle piger være Taylor Swift, og alle drenge vil lave en baby på Taylor Swift. Hun har haft en kæreste i 4 år. Han er mekaniker. Han er ikke kriminel. Hun drømmer om blondegardiner på børneværelserne. Men pludselig sker der noget imellem dem, som ændrer Océanes blik på fremtiden og den virkelighed hun lever i.

★★★★★
- Morgenavisen Jyllands-Posten

Océanes selvmord og den groteske måde, hvorpå koret af følgere på de sociale medier reagerede på selvmordet, er et stærkt og nuanceret billede på en moderne generations identitetskrise. Her får vi både det ensomme individs blik på en hel verden og omvendt. 

Dødsdrift
16:29 handler om dødsdriften hos ungdomsgenerationen i den fattigste del af Frankrig. En generation fanget i friluftsfængsler, hvor de fleste overlever ved at høre romantisk popmusik og drømme om et traditionelt familieliv. Men oprøret ulmer hos en generation, der har fået nok og ønsker forandring.

★★★★ ”Et godt, dramatisk slag i mellemgulvet.”
- Gregers Dirckinck-Holmfeld (Gregersdh.dk)

Ingen lyttede til Océanes betragtninger, da hun levede. Hun blev hånet, seksualiseret og talt ned til. I forestillingen ser vi hendes jagt på noget autentisk. Noget ægte i en fake verden. På scenen får hun den stemme, hun ikke fik i livet.

Visuel, multinational rap
Lyd- og videosiden i 16:29 skabes af det multinationale hiphopkollektiv Capital Fluxus, og forestillingens 2. akt er deres videoværk NEO-EUROPE. Tilsammen rummer gruppen hele fem nationaliteter, og de rapper på fransk, engelsk og dansk. Gruppens sammensætning af nationaliteter er en autentisk refleksion af det nye Europa. Deres værk rykker os fra forstæderne ind i hovedstæderne og handler om selvmord og identitetskrise hos Europas ungdom, men fra de unge mænds perspektiv. 


For er Océanes fortælling historien om en ung kvinde i en forstad til Paris, eller er det historien om en hel generation?

★★★★ ”En ekstremt stærk oplevelse”
Ungt Teaterblod

”De korte sætninger på skærmen binder en fin sløjfe på en følelsespræget monolog og står som en ekstra påmindelse til publikum om, at der ligger en virkelig hændelse bag teatersalens dramatik.”
- Dagbladet Information

SPILLEPERIODE

31. marts + 1.-2. april

TIDSPUNKT

Kl. 19.30 

VARIGHED

95 min. inkl. pause


SPILLESTED

Teater Katapult
Godsbanen, Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C

Af og med

Gæstespil af Teater Momentum i samarbejde med Aalborg Teater // Medvirkende Amira Jasmina Jensen // Dramatik og Instruktion Anna Andrea Malzer // Lysdesign Mads Eckert // Lyddesign Nanna Schleimann // Kostumedesign Maren Birkbøll Auzias // Visuel-EP Capital Fluxus


PRISER
Inkl. gebyr

Standard: 180,-
Pensionist: 140,-
Studerende: 90,-
Unge u. 25 år: 60,-
Årskortholdere: 0,-

Aktuelle forestillinger

HVOR VAR DU, MOR?

- Omsorgssvigt-tabuet brydes
18.-19. september
VisKøb
HVOR VAR DU, MOR på Teater Katapult

FAKE NEWS

- ytringsfrihed og demokrati i krise
24.-25. september
VisKøb
FAKE NEWS på Teater Katapult

StorySlam

- Danmarks største fortælledyst
8. september + 3. oktober + 5. november
Vis
StorySlam på Teater Katapult
Websitet er bygget i Ajour CMS